Coachinggal az üzleti aranyérmekért
BOSS 2002. szeptember
Print&Publishing 2002. január
Humán Fókusz 2001. december
A coachingot vagyis a rendszeres edzést, tréninget az üzleti életben sokféleképpen értelmezik külföldön és itthon is. A versenysportból származó felfogás szerint a coaching speciális gondolkodásmód, szemlélet, amely magas szintre emeli a problémamegoldást, ezáltal jelentősen növeli a teljesítményt. A coach (tréner) nem ad tanácsot, hanem segít felismerni rejtett, belső forrásainkat, mint a változások kulcsát, amelyek saját legjobb megoldásainkhoz vezetnek. A coaching néhány éve az USA-ból indult világhódító útjára és hatékonysága miatt gyorsan terjed Európában is. Magyarországot a közelmúltban érte el az új módi. A coaching célja
Az USA-ban és Nyugat-Európában az emberi erőforrásba befektetésnek tekintik a coachingot. A coaching eredete
Coachingmódszerek
Magyarországon azonban nincs hagyománya, kultúrája a pszichológushoz járásnak. A köztudatban elterjedt felfogás erről: ha pszichológushoz kell járnom, nem vagyok normális. Sok ember számára zavarba ejtő már az is, ha egy pszichológussal ül szemben. A szupervíziós felfogású coachingban résztvevők gyakran titokban coachingolnak, mert szégyenként élik meg, hogy erre szükségük van. Előfordult, hogy hazai neves szervezetfejlesztő cég úgy adott egyéni coachingot egy vállalat vezetőinek, hogy a résztvevők ötletszerűen és titokban vehették igénybe a keret-óramennyiséget. Az összóra felhasználásával kapcsolatos elszámolás a megbízó felé szigorúan bizalmi kérdés volt; vagyis a megrendelő nem tudhatta ki, mikor, hányszor vette igénybe a coachingot. A coachingban résztvétel szégyenként megélése visszatartó erejű. Hatékonyságát rendszertelensége tovább rontja. A sportból hozott, eredménycentrikus coaching mindenkinek tetszik. Adott állapotból, feltételekből nyílegyenesen éri el a célt. Csak a célra koncentrál. Nem nézeget a múltba, nem boncolgat, nem keres okokat, nem minősít, nem szembesít azzal, mit csinálhattunk volna jobban. Csak az a kérdés: ezentúl hogyan csináljuk, hogy mi legyünk a legjobbak. Ami egy sportolóban túl magabiztosnak, bosszantóan tudatosnak tűnhet, az valójában részéről annak kristálytisztán átlátása, hogy az edzéseken kell felkészülnie versenygyőztességéhez. Az ilyen szemléletű coachingot boldogan vállalják fel. Ebben nem szégyen, hanem érdem részt venni. Néhányan rossz szemmel nézik, amolyan tiltott útlerövidítésnek a lélek bozótosában átvágásnak tartják ezt a módszert. A gordiuszi csomót hosszasan bogozgatók annakidején szörnyen felháborodtak Nagy Sándor sziszifuszi mentes, egyetlen kardcsapásos megoldásán. Ez így nem ér, mondták, tessék bajlódni annyit a feladattal és közben szenvedni, mint mi. Eric Berne amerikai pszichiáter Sorskönyvében nagy, apró kavicsokkal teli hátizsákhoz hasonlítja a lelki terheket, amelyeket egy ember hordoz a hátán. A terapeuták közül a Javulgassunk-javulgassunk felfogásúak szlogenje: Nem lehetsz jól mindaddig, amíg egyetlen kavics is van a zsákodban, amelyeket egyenként emelnek ki és csak alapos elemzés után hajítanak el. A Gyógyuljunk meg felfogású sorskönyv-analitikusok átvágják a hátizsák szíját, hogy a páciens a lehető leggyorsabban megszabaduljon terhétől. Azt mondják: Előbb legyél jól, aztán majd kianalizálunk, amennyiben egyáltalán még érdekel a dolog. A coachok
Sajnálatos módon többször voltam tanúja az én vagyok a nagy varázsló, te meg a szörnyen tudatlan (és bármit is csinálsz, a tudás hatalma nálam volt-van-lesz) metakommunikációnak a coach részéről, aminek a célja és végeredménye nem a tréneltből a maximum kihozása, hanem saját fontosságuk és hatalmuk fitogtatása némi tudáscsöpögtetés mellett, ami minél tovább tart, annál tovább fizet az ügyfél. Enyhébb változata az anyáskodó/atyáskodó kiállás, de ezt sem tartom szerencsésnek. Úgy vélem, a trénelt az élet sok területén legalább annyi, saját szakmájában, pozíciójában pedig biztos, hogy több tudással rendelkezik, mint a coach és aki nem az egyenrangúság érzésével és meggyőződésével ad coachingot, nem számíthat olyan eredményekre, mint akinek ez valóban belülről jön. A másik nagyon fontos dolog a coachingolt területen jártasság vagyis a szakmai kompetencia. (Ugyancsak elengedhetetlennek tartja minden, ezzel a témával kapcsolatos publikáció.) Az üzleti életben az üzleti, mikro-, makrogazdasági, piaci ismeretek, vállalkozó szellem, döntésképesség, vezetői tapasztalatok stb. nélkül sokszoros ráfordítással lehet célhoz érni. A szakmai kompetenciával rendelkező coach töredék idő alatt tud eredményt elérni kérdéseivel. Márpedig az üzleti élet vezetőinek egyik legdrágább dolog az idejük. És csak méltó partnerekre hajlandók pazarolni. Chmelár Veronika |