Ilyen nincs! Vagy mégis...?

Plakatív • 2004. január

    – Nem akartam hinni a szememnek; órák óta egyre izgatottabban vizslattam elölről, hátulról, oldalról, alulról, felülről A GÉPET, majd felhívtam a társamat és közöltem vele, hogy úgy érzem magam, mint az egyszeri ember az állatkertben, aki hosszasan föl-le járatta szemét a zsiráf nyakán, majd pedig megállapította: márpedig ilyen állat nincs – kezdi elragadtatva új szerzeményük bemutatását Mile Csaba, az OSG Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Érthető lelkesedése, hiszen cége tevékenységét minden eddigit felülmúlóan tudja majd kiszolgálni az új Scitex csoda a TURBOjet, amely ma a leggyorsabb széles formátumú digitális nyomtató a világon.

Nem is olyan régen, még csak több, kisebb darabból összeragasztott (egyáltalán nem óriás) plakátokban, kézzel festett közterületi táblákban, molinókban, egyéb – a kor technológájának és szellemének megfelelő – megoldásokban gondolkodhattunk, amikor közterületi vagy beltéri reklámokat akartunk elhelyezni. Az elmúlt tizenév azonban rohamos tempóban változtatta látványában is, fogyasztóivá formálódó társadalmunkat. A szédítő sebességgel fejlődő technika, technológia újabb lehetőséget kínál az eladni vágyóknak portékájuk egyre vonzóbb kínálásában a reklámeszközök arzenálján keresztül.
    Az OSG Hungary Kft. termékeivel naponta találkozhatunk jártunkban-keltünkben – vélhetően legtöbbször az utcákon, tereken –, mivel fő profilja a nagy formátumú kül- és beltéri nyomtatott reklámok kivitelezése. Legszembeötlőbbek talán a hatalmas felületű építési hálók, amelyek hónapokon keresztül hirdetik elkészíttetőik termékét és takarják el diszkréten az általában nagy felfordulás látványát keltő renoválási munkálatokat. Valószínűleg sok budapesti látta a Margit híd budai hídfőjénél a Suzuki Ignis bevezető reklámját, vagy az építési hálón már új arcát mutató New York palotát, esetleg a Komjádi uszoda félkör kupoláját takaró hatalmas Baba testápolót, amit kék-fehér pöttyök (és a szeretet) vettek körül. Ugyancsak bevonzza tekintetünket, hogy Buda és Pest vélhetően két leghosszabb villamosjárata – a négyes és a hatos – egyre gyakrabban van tetőtől talpig reklámba csomagolva. Folytathatjuk a közép- és nagyméretű midi-, illetve citylightokkal (kivilágitott reklámhordozókkal), az óriásplakátokkal vagy a szellemesen beöltöztetett, Heinecken sörösdoboz láványát keltő, henger alakú hagyományos hirdetőoszloppal.
    A ragyogó színekben pompázó és időjárási viszontagságokat is éveken keresztül jól viselő reklámhordozók kivitelezése csak az utóbbi években vált lehetővé.
    – A digitális technika alapjaiban változtatta meg az információátadás lehetőségét – folytatja Mile Csaba, aki eredeti végzettsége szerint informatikus. – Nemcsak a nyomdaiparban, de a fényképezőgépeknél, filmezésben, számítástechnikában és számos más területen is. Olyan korszakváltáshoz értünk, amiről a közterületi reklámok kivitelezésében TURBOjet előtti és utáni időszámításban gondolkodhatunk. Nagyobb mennyiségnél a hagyományos sokszorosítási eljárások általában gazdaságosabbak, a közterületen megjelenítéshez azonban gyakran elegendő néhány tíz/száz példány. Szerencsére olyan technológiai háttérrel rendelkezünk, ami valamennyi példányszám gazdaságos kiszolgálását lehetővé teszi számunkra. Nem mindegy viszont, hogy mennyiért lehet előállítani mondjuk egy építési hálót, ami általában egyedi darab. Szintén jelentős változás, hogy azonnal lehet reagálni eseményekre: a reklámok órákon belül meg tudnak jelenni a közterületen is. Ilyen volt, amikor 2000-ben valamennyi olimpiai aranyérmesünk óriásplakátja győztessége napján kihelyezésre került. Például 200 darab citylightot a TURBOjettel másfél óra alatt tudunk elkészíteni, míg ugyanez szitagépekkel másfél napig tart. Ugyanilyen példányszámú óriásplakát kivitelezése a korábbi 20 óráról 7-8 órára zsugorodott. Az átfutási idő töredékre csökkenése a gép kiváló műszaki paramétereinek köszönhető: egyszerre hat színt képes nyomni – megközelítőleg beltéri nyomtató minőségben –, 370 × 165 cm-es méretben. Nem kell megállnunk és nyomóformát cserélni változó szöveg vagy képrészletek esetén sem; szinte bármi előállítható egy gombnyomásra. Sokféle hordozóra kerülhet a festék: a papírtól kezdve az öntapadós vinilfóliákon át akár vitorlavászonra is nyomtatunk. Mindezt abszolút versenyképes árakon tudjuk produkálni. Minden eddigit felülmúló lehetőségnek tartom a TURBOjetet.
    – Korábbi referenciáik is nagyon szépek. Mióta vannak jelen a piacon?
    – 1994 óta működünk együtt olasz partnerünkkel. Először nyomdai brókertevékenységet folytattunk: összegyűjtöttük a hazai megrendeléseket, legyártattuk Olaszországban, majd leszállítottuk megrendelőinknek. 1997-ben alapítottuk az olasz GPP Cezar Divíziójával közös cégünket, aki a Benetton olaszországi közterületi reklámjainak szinte kizárólagos beszállítója. 1999 óta évente beruháztunk Magyarországon egy-egy újabb digitális gépet. Ezzel mi vagyunk itthon a leggyorsabb és legnagyobb kapacitással rendelkező digitális nyomda. A TURBOjet negyedik Scitex gépünk, de már korábban elnyertük a gyártó cég Platina Fokozatú Stratégiai Partnere kitüntetését. Kifejezetten büszkék vagyunk arra, hogy ebből a gépből a világon az első kereskedelmi darab a mi nyomdánkba kerül. Mindössze három, úgynevezett bétateszt gépet helyeztek üzembe korábban: egyet Olaszországban, egyet az USA-ban, a harmadikat Izraelben. Ezeken még a működés közben jelentkezhető problémákat tesztelték; mi már a tökéletesített változattal dolgozhatunk. Ezzel még gyorsabban, jobb minőségben tudjuk kiszolgálni megrendelőinket, amit a közterületi kihelyezés cégen belüli megoldásával ugyancsak magasabb színvonalra emeltünk. A felkerülő darabokat pontosan illesztjük egymáshoz, az építési hálókat saját alpinistáink szerelik fel. Az öt évvel ezelőtti egy főből mára negyven főre, a százmillós árbevételből közel hétszáz millósra növekedett a cég.

Chmelár Veronika

2003. december 7.