Kattintásnyira a világ
avagy a nyomdaipar nem tűnik el, csak átalakul
Print&Publishing 2004. februármárcius
A hagyományos nyomdaipari előkészítést közel egy évtizede kiszorította a számítástechnika, melynek iparágunkban megjelenése hihetetlen gyorsasággal tüntetett el szakmákat. A megváltozott technológia jelentős teljesítménynövekedést eredményezett és összevonta a korábbi többlépcsős munkafolyamatokat. Egy helyre a számítógépbe koncentrálódott a tervezés, tipográfia, szövegszedés, korrektúra, képanyag feldolgozás, oldaltördelés egészen az ofszetfilm készítésig. A digitalizálás ezen fejlettségi szintjén a következő technológiai szakasz az ofszetfilmre levilágítás volt, ezt követhette az oldalak ívekbe montírozása, lemezkészítés, majd kezdődhetett a nyomtatás. Az utóbbi évtizedben jobbára így szolgálták ki megbízóikat a DTP és grafikai stúdiók. A technika fejlődése azonban mintha exponenciálisan gyorsulna, az elmúlt években ugrásszerű minőségi javulás tapasztalható az információs ipar minden területén jelen lévő digitális technikában. Nemcsak a nyomdatermékekhez szükséges képanyagok készülnek ma már kiváló minőségben, ugyanez tapasztalható a film vagy a hanganyagok rögzítése területén is. A Hammer Advertising a legkorszerűbb digitális technika egyik zászlóvivője. Reklámügynökségként multinacionális cégek kompett reklámkampányinak kivitelezésével foglalkozik. Grafikai, fotó, film- és hangstúdiói digitálisan felszereltek. Grafikai stúdiójában a kreatív anyagok háromnegyed része CD-re vagy DVD-re íródik computer-to-plate (CTP = számítógépről közvetlenül a nyomólemezre) továbbíthatósággal, vagyis egy TIF formátumú file-t kap a kedves megrendelő digitális prooffal. Végtermékként ofszetfilmet már csak munkáik egynegyedénél készítenek. Öt éve dolgoznak digitális technikával, melyben a munkaszakaszok láncot alkotnak, de egyes láncszemek helyére szükség szerint hagyományos technika illeszthető. Az ofszetfilm, mint technológiai lépés elhagyásához persze elengedhetetlenül szükséges, hogy a nyomdák tudják fogadni a digitális anyagot a CTP kivitelezéshez. Ma már sok nyomda képes erre, és egyre többen gondolkodnak az ún. FTP szerver kiépítésén, ami közvetlen kapcsolatot jelent az előkészítő és a nyomda között. Ezzel további ráfordításokat tud megspórolni valamennyi kivitelező. Az online kapcsolat legnagyobb előnye a gyorsaság, de kiváltódnak a fizikai hordozók és a szállítás költségei is. A Hammer az FTP szervert képanyagok beszerzésére is használja. Tizenöt éve még ránézeti vagy dia fotóeredetikről, az utóbbi években CD hordozón került a nyomdai előkészítőkhöz a képanyag. Ma ezek ugyancsak FTP szerveren keresztül letölthetők (elsősorban a külföldi) képügynökségektől. Akár grafikai tervezés közben kereshető a képügynökség archívumában a témához illő fotó. A nézőképekből kiválasztható a legmegfelelőbb, és egy kattintással letölthető az éppen tervezés alatt álló anyaghoz. Az FTP-szolgáltatásokat nyújtó és felhasználó számítógépe egyararánt regisztrálja a mozgásokat. A számlázás a mindkét oldalon rögzített igénybevételek alapján történik. Az árak megabite-függőek: az extrém mérethez magasabb, a közepes és kisebb méretekhez alacsonyabb árakon lehet hozzájutni. Fotó
Ugyan folyik még a szakmai (és vélhetően presztízs-) vita a fotós szakmán belül is a régi és az új előnyeiről-hátrányairól, de ahogy a digitális technika rohamosan fejlődik, egyre többen állnak át erre a lényegesen költség- és időtakarékosabb megoldásra. Például a National Geographic amely hagyományosan nagyon konzervatív lap csak celluloidra fotózott a közelmúltig. A repüléstörténetről megjelent cikkéhez azonban tavaly fennállása óta először digitális fotókat használt. A Heti Világgazdaságnál amely címlapjának egyik tervezője tizenéve Szoboszlay Péter, a Hammer ügyvezető igazgatója az egyik vállalkozó szellemű fotós kolléga saját digitális fényképezőgépével készített fotója győzte meg a szerkesztőséget arról, mennyivel aktuálisabb tud lenni a lap a néhány órán belül Interneten megérkező fotóanyagokkal, mint a hagyományos eljárással. 3D technika
Film
(Hollywoodi filmrendező ismerősöm szerint a jövő a házimozié, amiben nem nézők, hanem forgatókönyv írók, zeneszerzők, rendezők lehetünk egy személyben. Ehhez elegendő lesz egy fotó például Madonnáról, egy jó számítógép a megfelelő programokkal és otthon készített, saját rendezésű klipjeink, filmeink összlátványának csak saját fantáziánk szabhat majd határt. A digitális technikát viszont már ma is sok területen használják a hollywoodi filmgyártásban: a korábban igen költséges, sok statisztát és forgatási napot igénylő tömegjeleneteket ma néhány segédszínésszel veszik fel, és őket digitálisan megsokszorozzák. Hozzáértő szemek azonnal felfedezik, hogy a több százas, ezres tömeget ugyanazon néhány szereplő digitális klónozásából állították elő egy stúdióasztalon. A cikk írója) Hanganyagok
A digitális technika rohamos fejlődése alighanem néhány szakma alkonyát jelenti. A megrendelők időt, anyagköltséget, szállítási költséget takaríthatnak meg az eddigi fizikai hordozók nagy részének információk küldözgetésére váltásával. Nemcsak a DTP stúdióknak és ofszetfilm levilágítóknak jelent nagy kihívást az újabb minőségi ugrás, a reklámszakmának is van min figyelő szemeit tartani: ma már elegendő egy jó digitális kamera, egy számítógép a megfelelő programokkal valamint Internet-eléréssel, és máris indulhat az egyszemélyes reklámügynökség akár otthon, a szoba sarkában, egy kis íróasztalon. Chmelár Veronika |