Kattintásnyira a világ

avagy a nyomdaipar nem tűnik el, csak átalakul

Print&Publishing • 2004. február–március

A hagyományos nyomdaipari előkészítést közel egy évtizede kiszorította a számítástechnika, melynek iparágunkban megjelenése hihetetlen gyorsasággal tüntetett el szakmákat. A megváltozott technológia jelentős teljesítménynövekedést eredményezett és összevonta a korábbi többlépcsős munkafolyamatokat. Egy helyre – a számítógépbe – koncentrálódott a tervezés, tipográfia, szövegszedés, korrektúra, képanyag feldolgozás, oldaltördelés egészen az ofszetfilm készítésig. A digitalizálás ezen fejlettségi szintjén a következő technológiai szakasz az ofszetfilmre levilágítás volt, ezt követhette az oldalak ívekbe montírozása, lemezkészítés, majd kezdődhetett a nyomtatás. Az utóbbi évtizedben jobbára így szolgálták ki megbízóikat a DTP és grafikai stúdiók.
    A technika fejlődése azonban mintha exponenciálisan gyorsulna, az elmúlt években ugrásszerű minőségi javulás tapasztalható az információs ipar minden területén jelen lévő digitális technikában. Nemcsak a nyomdatermékekhez szükséges képanyagok készülnek ma már kiváló minőségben, ugyanez tapasztalható a film vagy a hanganyagok rögzítése területén is.


A Hammer Advertising a legkorszerűbb digitális technika egyik zászlóvivője. Reklámügynökségként multinacionális cégek kompett reklámkampányinak kivitelezésével foglalkozik. Grafikai, fotó, film- és hangstúdiói digitálisan felszereltek.
    Grafikai stúdiójában a kreatív anyagok háromnegyed része CD-re vagy DVD-re íródik computer-to-plate (CTP = számítógépről közvetlenül a nyomólemezre) továbbíthatósággal, vagyis egy TIF formátumú file-t kap a kedves megrendelő digitális prooffal. Végtermékként ofszetfilmet már csak munkáik egynegyedénél készítenek. Öt éve dolgoznak digitális technikával, melyben a munkaszakaszok láncot alkotnak, de egyes láncszemek helyére – szükség szerint – hagyományos technika illeszthető.
    Az ofszetfilm, mint technológiai lépés elhagyásához persze elengedhetetlenül szükséges, hogy a nyomdák tudják fogadni a digitális anyagot a CTP kivitelezéshez.
    Ma már sok nyomda képes erre, és egyre többen gondolkodnak az ún. FTP szerver kiépítésén, ami közvetlen kapcsolatot jelent az előkészítő és a nyomda között. Ezzel további ráfordításokat tud megspórolni valamennyi kivitelező. Az online kapcsolat legnagyobb előnye a gyorsaság, de kiváltódnak a fizikai hordozók és a szállítás költségei is.
    A Hammer az FTP szervert képanyagok beszerzésére is használja. Tizenöt éve még ránézeti vagy dia fotóeredetikről, az utóbbi években CD hordozón került a nyomdai előkészítőkhöz a képanyag. Ma ezek ugyancsak FTP szerveren keresztül letölthetők (elsősorban a külföldi) képügynökségektől. Akár grafikai tervezés közben kereshető a képügynökség archívumában a témához illő fotó. A „nézőképekből” kiválasztható a legmegfelelőbb, és egy kattintással letölthető az éppen tervezés alatt álló anyaghoz. Az FTP-szolgáltatásokat nyújtó és felhasználó számítógépe egyararánt regisztrálja a mozgásokat. A számlázás a mindkét oldalon rögzített igénybevételek alapján történik. Az árak megabite-függőek: az extrém mérethez magasabb, a közepes és kisebb méretekhez alacsonyabb árakon lehet hozzájutni.

Fotó

A fotók egy részét természetesen ma is el kell készíteni, hiszen a kedves megrendelő legtöbbször a saját eladandó termékeit szeretné reklámanyagain viszontlátni. A hagyományos, filmre készülő fotózásnál előhívás után derül ki, hogy esetleg mégsem jó a felvétel. Ekkor kezdődhet minden elölről: lehet újból berendezni a műtermet háttérrel, díszletekkel, kellékekkel, bevilágítással, modellel, ruhával, sminkkel, stb. Idő és költségkímélő, hogy a fotózást digitális technikával oldják meg: a műtermükben elkészült felvételek körülbelül 20 perc múlva továbbfeldogozhatók. Azért ilyen „lassan”, mert a digitális fotózásban is van retusálás, amelyet első lépésben már a fényképezőgép is automatikusan elvégez, másodikként egy kifejezetten erre szakosodott kolléga, aki a computerben ellenőrzi, illetve beállítja a színhelyességet.
    Ugyan folyik még a szakmai (és vélhetően presztízs-) vita a fotós szakmán belül is a régi és az új előnyeiről-hátrányairól, de ahogy a digitális technika rohamosan fejlődik, egyre többen állnak át erre a lényegesen költség- és időtakarékosabb megoldásra. Például a National Geographic – amely hagyományosan nagyon konzervatív lap – csak celluloidra fotózott a közelmúltig. A repüléstörténetről megjelent cikkéhez azonban tavaly – fennállása óta először – digitális fotókat használt. A Heti Világgazdaságnál – amely címlapjának egyik tervezője tizenéve Szoboszlay Péter, a Hammer ügyvezető igazgatója – az egyik vállalkozó szellemű fotós kolléga saját digitális fényképezőgépével készített fotója győzte meg a szerkesztőséget arról, mennyivel aktuálisabb tud lenni a lap a néhány órán belül Interneten megérkező fotóanyagokkal, mint a hagyományos eljárással.

3D technika

A megrendelők ma már olyan termékek reklámanyagainak elkészítését is kérhetik, amelyet még le sem gyártottak, illetve éppenhogy megterveztek. Elegendő egy műszaki rajz, vagy akár csak a termék méretei és a 3D tervezőprogrammal három dimenziós, fotó hatású kép készíthető. Például az egyik nagy üdítőitalgyártó új csomagolást vezetett be, termékei azonban csak február elejétől kerültek piacra, bevezető reklámkampányához viszont meg kellett tervezni a terméket. Külön PDF file-okban érkezett a palack, a címke és kupak. Az összlátvány attól vált hitelessé, hogy a palackot – ugyancsak számítógépes programmal – megtöltötték üdítővel, továbbá hatdarabos zsugorfóliába gyűjtőcsomagolták. Házon belül „Makett szakkör”-nek hívják a Hammer munkatársai a 3D programmal elkészített „áltermékeket”.

Film

Jelentős megtakarítást hozott a reklámfilmkészítésbe is a digitális technika. A hagyományos eljárással készített filmeknél a legnagyobb költséghányadot a celluloid anyag, illetve az előhívás jelenti. Az operatőrök sokáig nem szerették a digitális kamerával felvett mozgóképeket, mert azt mondták, hogy nem adja vissza a színek puhaságát, szépségét. Megjelentek azonban az ún. high resolution kamerák, aminek elfogadását felgyorsította kitűnő referenciája a legutóbbi Csillagok háborúja epizódja. A Hammer Stúdió ezzel a technikával tudja tartani a rendkívül szűkre szabott határidőket. Az „álterméket” előállító 3D tervezőprogramot a filmezésben is jól tudják használni: például előre meg tudják mutatni a megrendelőnek, körülbelül hogy fog kinézni a reklámfilmje. Sztoriboltnak nevezik a képregény-szerűen bemutatható látványtervet: tizenöt-húsz féle gépi embermodellt – nő, férfi, gyerek, kövér, sovány, stb. – teszés szerint fel lehet öltöztetni, velük szituációs játékok játszathatók. Az Animatix változatban a figurákat „be is mozgatják”: így modellezik a mozgóflim látványát.
    (Hollywoodi filmrendező ismerősöm szerint a jövő a házimozié, amiben nem nézők, hanem forgatókönyv írók, zeneszerzők, rendezők lehetünk egy személyben. Ehhez elegendő lesz egy fotó például Madonnáról, egy jó számítógép a megfelelő programokkal és otthon készített, saját rendezésű klipjeink, filmeink összlátványának csak saját fantáziánk szabhat majd határt. A digitális technikát viszont már ma is sok területen használják a hollywoodi filmgyártásban: a korábban igen költséges, sok statisztát és forgatási napot igénylő tömegjeleneteket ma néhány segédszínésszel veszik fel, és őket digitálisan megsokszorozzák. Hozzáértő szemek azonnal felfedezik, hogy a több százas, ezres tömeget ugyanazon néhány szereplő digitális klónozásából állították elő egy stúdióasztalon. – A cikk írója)

Hanganyagok

Magnószalaggal ugyancsak évek óta nem találkoznak a Hammer Stúdió munkatársai: digitálisan rögzítik és szerkesztik a hangot, ami a képernyőn vizuálisan jelenik meg egy tengely fölött, illetve alatt – szimmetrikus görbe formájában.

A digitális technika rohamos fejlődése alighanem néhány szakma alkonyát jelenti. A megrendelők időt, anyagköltséget, szállítási költséget takaríthatnak meg az eddigi fizikai hordozók nagy részének információk küldözgetésére váltásával. Nemcsak a DTP stúdióknak és ofszetfilm levilágítóknak jelent nagy kihívást az újabb minőségi ugrás, a reklámszakmának is van min figyelő szemeit tartani: ma már elegendő egy jó digitális kamera, egy számítógép a megfelelő programokkal valamint Internet-eléréssel, és máris indulhat az egyszemélyes reklámügynökség – akár otthon, a szoba sarkában, egy kis íróasztalon.

Chmelár Veronika